Friday, October 28, 2011

Period ??? Masalah ke ??


Assalamualaikum..

Hari ni jejaryBisu saya agak rajin lah untuk update blog ni ...(memang hari2 pon update) hheheheehe
Masa duduk2 ngan kawan-kawan tadi mereka sibuk dok cerita pasal period. Ada yang kata bila period tak ada mood nak kerja la,tak ada mood nak pergi dating ngan bf la .. Macam2 lah masalah yang dorang hadapi. Pada saya sendiri,period tu tak ada masalah sebenarnya..Bila saya sendiri period,aktiviti saya akan berjalan macam biasa je . Lagi2 kerja saya kebanyakannya outdoor and banyak bergerak berbanding my fren yang kerja duduk dalam office je..

Setiap kita(perempuan) yang sihat mesti akan period setiap bulan kan??. Ada juga yang bila period mereka senggugut,lenguh-lenguh badan,emo dan banyak lagi.Tapi u all janganlah risau,benda2 ni semua boleh u all atasi sebenarnya.Saya adalah sikit tips untuk dikongsi.. Jom kita usha tips2 ni ..

KAWAL PEMAKANAN
- Beberapa hari sebelum period,elakkan memakan makanan yang berempah,yang pedas ataupun minuman yang bergas dan berkafein.Sebaiknya,u all makan yogurt atau buah-buahan ataupun u all boleh lah makan snek2 yang berkhasiat.

KEKAL AKTIF
-Make sure u all sentiasa cergas dengan mengamalkan rutin senaman setiap hari. Kalau tak sempat,senaman ringan pun da okey dear asalkan u all berpeluh.Kajian ada menunjukkan bahawa gaya kehidupan yang aktif mampu membantu mengurangkan risiko senggugut semasa period.(Saya tgk dlm magazine je kajian ni)So lepas ni jangan lah bagi banyak alasan kerana senggugut okey.. hehe

RELAKS
-Hah!! yang ni paling best sekali lah.. Jangan lah stress sangat ngan period. Jangan buat something yang boleh bagi u all stress atau ganggu emosi u all.U all kekalkan ceria and buatlah apa-apa aktiviti yang boleh menyenangkan u all like tengok wayang dengan kawan-kawan ke,lepak kat rumah sambil baca buku ke,
bermeditasi untuk tenangkan fikiran.

MANJAKAN DIRI
-Bunyi macam gediks je kan?? hehe.. Sebenarnya maksud manjakan diri tu bukanlah gediks2 ..Biasanya sebelum period badan kita akan sakit2 and mungkin akan jadi lesu je .. So inilah masanya unutk u all pergi ke spa and relaks sampai muntah. hahaha
Bila sebut je spa,memang kita akan dimanjakan lah .. Dari hujung rambut sampai hujung kaki.. waaa~~ bestnyeee !!! Saya pun dah lama tak pergi spa.. huhu
Lagi satu kalau u all tak sempat nak pergi spa ke apa, u all boleh duduk rumah and makan your favourite chocolate.. sebab chocolate ni boleh hilangkan stress tau ..erm,,, seronoknyeee !!

So,macam mana? Saya pun selalu gak buat apa yang saya tulis tu. Tapi bukanlah setiap bulan.. hehe.. Hope u all dapatlah gunakan tips2 tu okey.. Saya dah nak keluar ni ngan kawan2 .. Kami nak pergi buat terapi .. Window shopping !! bubye sayang !! love u all :D

No comments:

Copyright©2011-2012.All Right Reserve By ✿CherytaJejaryBisu✿