Monday, May 21, 2012

Pernah Tak...

Pernah tak ...
kalian bayangkan saat kalian masih kecil dan baru menjadi kanak-kanak,kalian terpaksa melihat satu keadaan dimana semua orang dihadapan kalian menangis. Menangis teresak-esak dan tiba-tiba bapa kalian datang memeluk dan berkata "emak dah tak ada" .. Dengan kebatasan pemikiran yang ada,aku hanya diam. Airmata mula mengalir tanpa aku tahu apa ertinya.Mata sayu seorang kanak-kanak hanya lihat sekujur tubuh yang sangat dikenali terbaring kaku. " Kenapa dengan mak? " Itu saja yang mampu aku katakan .
Kenapa ambil orang yang melahirkan aku ?
Kenapa ambil orang yang selalu memandikan aku ?
Kenapa ambil orang yang mengorbankan waktu tidurnya untuk menyusukan aku ?
Kenapa ? Kenapa ? dan kenapa ???
Aku diam saat emak diusung pergi.. Entah apa maksud redha,entah apa maksud pergi tak kembali... Yang aku tahu, semua orang bersedih

Pernah tak..
kalian bayangkan seronoknya hidup dengan seorang lelaki yang terpaksa menjadi ibu ?
Melayan kerenah anak-anak sebelum pergi ketempat kerja dan akan masak selepas pulang dari tempat kerja. Walaupun anak perempuan lebih ramai dari anak lelaki,tapi abah tetap menjadi 'mak' pada kami.
Aku.. satu-satunya anak perempuan dia yang degil dan lain dari adik-beradik yang lain. Dari pandangan seorang anak,bukan mudah untuk menjadi kedua-duanya dalam masa yang sama ... Kesian abah..

Pernah tak ...
kalian rasa kebahagiaan yang teramat indah bila lelaki idaman menggenggam tangan kalian dan berkata " izinkan saya 'duduk' dalam hati awak". Sweet kan ? Dunia semua bisu. Yang ada hanya bunyi kencangan jantung aku. Adakah ini mimpi ? atau kenyataan? Yang pasti ianya kenyataan yang tak pernah aku undang. Tetapi aku bersyukur kerana aku telah temui cinta pertama aku..
Pernah tak..
kalian terfikir kebahagiaan dengan seseorang yang disayang itu bukan hanya kegembiraan. Tetapi kebahagiaan itu juga disaat kesusahan.. saat ketawa.. saat menangis.
Bila aku menangis hanya bahu dia yang aku cari. Aku hanya tahu dia sahaja yang mampu mengesat airmata aku..

Pernah tak ..
kalian bayangkan macam mana rasanya bila orang yang kita sayang curang terhadap kita ? Ditipu saat diri masih hidup atas dunia nyata. Betapa butanya aku !
Kenapa mesti semuanya berlaku terhadap aku ? dan yang paling teruk.. kenapa aku tak mampu berbuat apa-apa saat semuanya terbongkar ? Aku hanya menangis ... membazirkan setiap butiran airmata hanya kerana orang yang aku sayang.. Masih berfikir yang dia hanya alpa. Nanti-nanti dia akan balik semula pada aku.. :'(

Pernah tak ...
kalian terfikir hubungan cinta yang dibina selama beberapa tahun akan berakhir dengan sangat-sangat sayu ? bila orang yang kita sayang..
kita percaya..
kita rindu setiap saat..
akhirnya meinggalkan kita dengan sangat angkuh. Lupa akan semua kisah yang pernah tercipta. Hanya kerana hanyut dengan perkenalan yang baru. Insan yang pernah dia genggam tangan,dia janji,dia lafazkan sayang ...akhirnya dia lupakan !
Perasaan tak tergambar bila dia dengan angkuhnya berkata " aku bencikan kau !! "
Apa yang boleh aku katakan saat itu ? Dia ditemani teman yang baru duduk disebelah,tetapi aku bertemankan airmata dan hati yang hancur. Dia pijak hati aku tanpa belas kasihan.. Dia lupa akan semua cerita cinta yang pernah tercipta.
Aku kosong...
Aku sepi..
Aku hilang..
Tak ada lagi kata-kata peawar untuk aku bangkit..
Tak ada lagi bahu yang nyaman untuk aku rebahkan kesedihan..
Tak ada lagi tangan yang akan mengesat airmata saat aku menangis..
Semuanya pergi selepas bertahun bersama aku..
Sungguh... Manusia memang mudah berubah, tapi kali ini aku sudah kenal apa itu erti redha. Dia bukan yang dicipta untuk aku .. Pasti ada hikmah sebalik semua ini. InsyaAllah...

Pernah tak...
kalian bayangkan apa yang aku rasa bila saat airmata mula kering dan senyuman baru igin terukir,aku diduga lagi dengan pemergian dan pemergian..
Tiga-bulan selepas dia tinggalkan aku, atuk menyahut seruan Ilahi. Pergi tanpa balik lagi.. Mujur ada abah dan adik-beradik menjadi penguat..
Lagi hebat selepas enam-bulan insan yang teramat-amat aku sayang pergi juga menyahut seruan Ilahi. Kali ini aku matang ,tetapi bila abah pergi..semuanya ikut pergi.
Kekuatan... semangat.. ketabahan.. semua pergi ! Aku longlai dengan airmata lagi jadi teman disisi. Pada siapa aku nak berpaut ? Bahu siapa lagi nak aku rebah untuk redakan semua rasa ini ? Mahu tidak mahu aku melangkah sendiri dengan berbaki kekuatan yang tak ingin pergi. Apa lagi dosa yang aku buat sampai seawal ini mereka diambil pergi ?
Aku semestinya bagai layang-layang yang terputus talinya ...

Pernah tak ..
kalian rasa diri sangat-sangat jahat bila terjatuh hati pada insan yang sudah punya kekasih ? Bukan aku sengaja..tapi inilah rasa. Dia datang saat aku memerlukan cinta.Tapi sayang sekali,aku terpaksa biarkan dia pergi demi menjaga banyak hati. Tuhan saja yang tahu apa yang terpendam. Demi bahagia dia, aku rela. Aku juga turut bahagia bila dia juga bahagia..

Semuanya pasti kalian mampu bayangkan.. Tapi untuk merasa sedalam mana rasa ini amat mustahil.Aku juga selalu terfikir kuatkah aku dalam menempuh semua dugaan itu ? Dan cukup bersyukurkah aku setiap kali merasa kebahagiaan ? Mungkin sebab itu diciptakan 'redha' supaya manusia tidak mudah melenting dengan setiap dugaan yang datang. Senyumlah selagi mampu untuk mengukir senyum, menangislah selagi belum merasa puas ...

6 comments:

saharinasaharudin said...

sedih part 1st tuu ;(

FaiezahNajieza said...

mmg tol.. itulah kisah pertama yg paling sedih dalam hidup sy ..

Izzati Tatie said...

nice entry sis (: serius hati saya tersentuh..

Sheda ucu said...

nice folow kamu..

FaiezahNajieza said...

thank u izzati n sheda .. :)

Pink Lavender said...

follow kamu
jom follow makneng semula

Copyright©2011-2012.All Right Reserve By ✿CherytaJejaryBisu✿